Moving or Being Moved: サビーン・グラファットとビル・ブラウンによる短編作品プログラム 上映会、トーク、交流会

monade contemporary | 単子現代
2023年7月8日(土)、9日(日)17:00~19:00

チケット 500円+ドリンク500円
上映会、トーク、交流会

アメリカで活動する実験映像作家、サビーン・グラファットとビル・ブラウンが近年制作した作品を紹介します。アナログフィルムとニューメディアのテクノロジーを使い、記録された画像を調べたり、新しい視聴覚言語を研究したりすることにより、アメリカの日常を理解するための批判的な資料となるでしょう。

〈上映時間〉60分
〈上映作品〉Moving or Being Moved(サビーン・グラファット、2020年、11分)、XCTRY(ビル・ブラウン、2018年、6分18秒)、Life On The Mississippi (ビル・ブラウン、 2018年、28分13秒)

〈作品概要〉

《Moving or Being Moved》(Sabine Gruffat, 2020, 11:00)


《Moving or Being Moved》(サビーン・グラファット、2020年、11分):トリシャ・ブラウンとイヴォンヌ・レイナーによるポストモダンダンスの理論を、モーションキャプチャースーツを着た女性が家を掃除しながら実践する。家事という日常的なパフォーマンスは、感情的に反応するAIチャットボットが何も答えてくれない非日常的なゲームの世界へとテレポートする。このゲームの世界では、動きは人体から切り離された情報の集合体になる。

《XCTRY》(Bill Brown, 2018, 6:18)

《XCTRY》(ビル・ブラウン、2018年、6分18秒):数年前、作家がシカゴからラスベガスまでを車で旅行した際に撮影した16ミリフィルムを再加工して作った作品。作家が気に入り、いずれ気に入らなくなってしまう町を探し求める映像は、3つのフレームに分けられ、空間的な不連続性と視覚的な連続性を表現する。

《Life On The Mississippi》(Bill Brown, 2018, 28:13)

《Life On The Mississippi》(ビル・ブラウン、 2018年、28分13秒):川とそれを知ることの限界についてのエッセイ作品。マーク・トウェインの『ミシシッピの生活』を地図に、テネシー州メンフィスからニューオーリンズに移動し、船乗り、パドルを漕ぐ人、歴史の再現者、土木技術者たちが、模型制作、測定、シミュレーションを行い、川を理解しようとする方法を考察する。

〈作家紹介〉
サビーン・グラファットは、実験的なビデオ作品やアニメーション、メディアを活用したパフォーマンス、参加型のパブリックアート、没入型インスタレーションを制作している。このプログラムで紹介される作品では、世界をコード化する言語を機械、インターフェース、システムによって構成している。新しいアイデアの創造とは、既存のツールを新しい方法で使ったり、シグナルを交差させたり、古いハードウェアを転用したりすることを意味する。現在のテクノロジーと時代遅れのテクノロジーの両方を積極的に破壊することで、グラファットは私たちを取り巻く、標準化され、メディア化された世界に疑問を投げかける。(www.sabinegruffat.com)

ビル・ブラウンは、風景が人間の欲望、記憶、夢によって解釈、流用、再構成される方法に興味があるメディア・アーティスト。作品制作の傍ら、コズミック・レイズ映画祭の共同ディレクターを務め、旅行雑誌『Dream Whip』を執筆している。(www.heybillbrown.com)

Moving or Being Moved: Films by Sabine Gruffat + Bill Brown Screening, Talk, Meeting

monade contemporary | 単子現代
July 8, 9, 2023, 17:00-19:00
Ticket 500 yen + Drink 500 yen

In this collection of recent work by American experimental filmmakers Sabine Gruffat and Bill Brown, celluloid film and new media technologies serve as critical resources for interrogating the documentary image and investigating new audiovisual languages for describing and deciphering life in the United States.

〈TRT〉60 minutes
〈Films〉Moving or Being Moved (Sabine Gruffat, 2020, 11:00), XCTRY (Bill Brown, 2018, 6:18), and Life On The Mississippi (Bill Brown, 2018, 28:13).

〈Synopsis〉
Moving or Being Moved (Gruffat, 2020, 11:00) : Post-modern dance theory by Trisha Brown and Yvonne Rainer is put to work while a woman cleans the house in a motion capture suit. The everyday performance of domestic labor is teleported into a surreal game world where an emotionally responsive AI chatbot provides no answers. In this gaming/ special effects world, movement has become a data set removed from the human body.

XCTRY (Brown, 2018, 6:18) : Brown re-works 16mm footage that he shot years ago during a cross-country road trip from Chicago to Las Vegas. The spatial discontinuities of the road trip are rendered as visual continuities across three frames as Brown goes in search of the next town to fall in and out of love with.

Life On The Mississippi (Brown, 2018, 28:13) : An essay film about a river and the limits of knowing it. Using Mark Twain’s Life On The Mississippi as a road map, Brown travels from Memphis, Tennessee to New Orleans and considers ways that river pilots, paddlers, historical reenactors, and civil engineers attempt to know the river through modeling, measurement, and simulation.

<Biography>
Sabine Gruffat works with experimental video and animation, media-enhanced performance, participatory public art, and immersive installation. In this work, machines, interfaces, and systems constitute the language by which she codes the world. The creation of new ideas means inventing new ways of using existing tools, crossing signals, or repurposing old hardware. By actively disrupting both current and outmoded technology, Gruffat questions the standardized and mediatized world around us. (www.sabinegruffat.com)

Bill Brown is a media artist interested in ways landscape is interpreted, appropriated, and reconfigured according to human desires, memories, and dreams. In addition to his filmmaking, he is the co-director of the Cosmic Rays Film Festival, and writes a travel zine called Dream Whip. (www.heybillbrown.com)

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