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村山修二郎 展 遊動/Nomadism

2022年7月7日(木)~9月18日(日)|土・日 14~19時(※変動あり、随時更新)

〈ステートメント〉

植物が自身の前に在ることを純粋に強く受けとめた時から、自然に導かれるように種が浮遊し旅をするように、様々な地に触れながら遊動してきた。自由と凝り固まった世界の狭間をすり抜け地に着床し芽を出しては成長と失敗を繰り返し、進化と共に新たな種になりまた遊動する。

植物を介したアート・コミュニケーションによる、制作・研究・活動・教育が2007年から現在まで貫くものだ。植巡り・路地園芸術祭・エゾタンポポプロジェクト・green line project・カラーズ・緑画・草木塔・草の輪・あそび×まなびのひろば・美術未来予想図・農園芸学部・動く土 動く植物などのシリーズを主に地域の中で展開している。

今回の京都祇園のビルの片隅に新設されたモナド・コンテンポラリーに展示するものは、特別な新作「緑画」と今まで植物と共に遊動してきた記録の幾つかを辿るものとなる。

― 村山修二郎

〈展覧会情報〉

monade contemporary | 単子現代では、当イベント/ギャラリー・スペースのオープニング・イベントとして、美術家の村山修二郎による「遊動/Nomadism」を開催します。

村山修二郎はこれまで墨田区向島・千代田区外神田、秋田市大森山、氷見市柿谷、いわき市平、京都市左京区など、さまざまな土地で植物と人、コミュニティの関係性に目を向けて活動を展開してきました。また、路地に置かれた園芸植物や平野に広がるタンポポ、河川敷の公園に映えるアオキやソメイヨシノ、そして古来より根ざした植生に触れながら、さまざまな草や木、花をはじめとする生の植物を紙や壁に素手で擦りつけて描く「緑画(りょくが)」という手法を考案し、作品へと結実させてきました。まるで植物の一生を愛でるかのように子どもから高齢者までさまざまな世代の人々と実践してきたワークショップをあわせ含みながら、村山の「緑画」は植物に内在する原初的な力と来たるべき世界へと向けられた人々の想いや意志を力強く描き出します。花々や木々が美しく咲き、散り、種を残し、植生を拡げる様子は、自然と戯れながら遊び、自由に動き、土地を耕してきた人類の歴史と軌を一にするかのようです。

2011年の東日本大震災から2020年より現在まで続くCOVID-19の感染拡大まで、大地や地球を震わせる脅威を前に、植物や人、コミュニティは、村山の「緑画」、アートとともにどのように一つの生、あるいは未来図を見出すことができるのでしょうか。村山の活動初期から近年の活動を振り返りながら、「緑画」の最新作へと結晶する喪と祝福のカーニバルにお立ち会いください。

※展示観覧の方は会場内にカフェがあることから、1オーダーをお願いしています。

Shujiro Murayama Exhibition Yūdō / Nomadism

Dates: July 7 (Thu) – September 18 (Sun), 2022|Saturdays, Sundays: 14:00 – 19:00 (*varies, please check the website)

〈Statement〉

Since the time when a plant purely and strongly accepted its existence in front of itself, it has been floating and traveling as if guided by nature, wandering like a nomad and touching various lands. Slipping between freedom and the rigid world, it lands on the ground, sprouts, repeating growth and failure, then becomes a new seed while evolving and wandering again.

Production, research, activities, and education through art and communication via plants have been the focus of my work from 2007 to the present. The series of ” Plant Tour,” “Roji-Engei Art Festival,” “Ezo Dandelion Project,” “green line project,” “colors,” “Ryokuga (Green Painting),” “Sōmoku Tower,” “Grass Circle,” “Play x Manabi-no-Hiroba,” “Art Future Vision,” “Faculty of Agriculture and Garden Art,” “Moving Earth, Moving Plant,” etc. are mainly developed in the local community.

The works to be exhibited at the newly established monade contemporary in a corner of a building in Gion, Kyoto, includes a special new work of “Ryokuga ” and the records of my wandering like a nomad with plants up to now.

― Shujiro Murayama

〈Exhibition Information〉

monade contemporary is delighted to present “Yūdō / Nomadism” by artist Shujiro Murayama as the opening event of our event/gallery space.

Shujiro Murayama has been working in various locations such as Mukojima, Sumida-ku; Sotokanda, Chiyoda-ku; Omoriyama, Akita City; Kakitani, Himi City; Taira, Iwaki City; and Sakyo-ku, Kyoto City, focusing on the relationship between plants, people and communities. While experiencing gardening plants in alleys, dandelions spreading across plains, Aoki (Aucuba japonica) and Somei-yoshino cherry trees (Prunus × yedoensis) in riverside parks, and indigenous vegetation from ancient times, he devised a technique called “Ryokuga” (Green Painting), in which he rubbed live plants like grasses, trees, flowers, on paper and walls with his bare hands and turned it into artworks. Murayama’s “Ryokuga” strongly depicts the primordial power inherent in plants and the will of people toward the world to come, including workshops he has conducted with people of all ages, from children to the elderly, as if loving the life of plants. Murayama’s “Ryokuga” strongly depicts the primordial power inherent in plants and the will of people toward the world to come, including workshops he has conducted with people of all ages, from children to the elderly, as if loving the life of plants. Flowers and trees beautifully bloom, disperse, leave seeds, and expand their vegetation, like the history of mankind, which has played with nature, moved freely, and cultivated the land.

How can plants, people, and communities, together with Murayama’s “Ryokuga” and art, find a life or a vision of the future in the face of threats that shake the earth and the planet, from the 2011 Great East Japan Earthquake to the spread of COVID-19, which has been continuing since 2020? Please join us for a carnival of mourning and celebration with Murayama’s early and recent activities that crystallize into his latest “Ryokuga ” work.

*Exhibition visitors are kindly asked to place an order for a café in the exhibition space.

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