江幡京子/REKREATIF 展
花火と爆弾 | Fireworks or Bombing?
monade contemporary|単子現代
2024年8月3日(土)〜25日(日)|木・金・土・日 14~19時
オープニング・レセプション:2024年8月3日(土) 19~21時
トーク・イベント:2024年8月4日(日)14〜15時 葉 佳蓉(鳳甲美術館館長)※オンライン開催
https://us02web.zoom.us/j/87313002303?pwd=QZl4NxrSzee6HdnHbpevnlxGSdaWwl.1
ミーティング ID: 873 1300 2303 パスコード: 297822
〈ステートメント〉
梅のおにぎりが100から125円になり、日々の生活に追われる中、太古の昔から世界のどこかで戦争は続いている。愛する人を守るために戦争が起こるのでしょうか?
不安を煽るメディア戦争。現実と仮想が錯綜する中、ほんの少しでも何かしなければと、台湾有事が騒がれる台湾に行って来ました。
日章旗をコインランドリーで洗い、話しにくい過去や未来の戦争のことを通りすがりの見知らぬ知らない方とちょっとでも話せることが「普通」である状態は、すごく平和であることなのかもしれません。この状態を大事にしたいと思います。
― 江幡京子
〈展覧会情報〉
monade contemporary | 単子現代では、江幡京子とREKREATIFによる「花火と爆弾 | Fireworks or Bombing?」を開催します。
江幡はこれまで、世界各国で開催した高齢者の自宅室内の写真シリーズの展覧会、東チモールの若者に向けた写真ワークショップなどを行うなかで、人々の生と死をめぐる孤独と暴力に向き合ってきました。また最近では、自宅を他者との共同生活、作品制作における協働のスペースとする住み開きのプロセスを公開しながら、国家、地域、個人、そして自然とのかかわりのなかで生と死、新しい生存や生活のためのコミュニティのあり方を模索しています。
本展では、江幡が台湾を訪れて、街中のコインランドリーで日章旗を繰り返し選択し、乾かし、アイロンを掛け、たたみ続けながら、さまざまな立場の人に話を聞きながら行ったパフォーマンスのビデオ作品(2024年)、東チモールで若手写真家グループREKREATIFが実現・撮影した対立するストリートギャングらや友人どうしのマーシャルアーツの試合をめぐる写真(2021年)、および江幡が各地で撮影された恋人たちのストリート写真(2024年)などを紹介します。
侵略の歴史を背負いながら何かを語りかけることのもどかしさ、憎しみ合い、あるいは認め合う人々の間で突きつけられる暴力、愛し合おうとする二人の間で揺れる恐れの予感。打ち上げられた花火が爆弾となって人々に降りかかり、投下された爆弾が花火となって人々の快哉を誘うとき、愛するものが暴力へと転倒するさまを見てしまうのかもしれません。
強大な権力、あるいは力の体制に直面する国家、あるいは人々は、それぞれの事情を超えてどのように向き合い、求め合うことができるのでしょうか。国家と人々をめぐる対立と和解、邂逅と衝突、憧憬と逡巡が織りなすアイロニーのドラマにご参加ください。
〈アーティスト〉
江幡京子 http://kyokoebata.com/
東京都文京区生まれ。高校、大学時代をジュネーブ、オックスフォード、ロンドンで過ごす。ロンドン大学ゴールドスミスカレッジ芸術/美術史学部卒業。
トークイベント・ゲスト:葉 佳蓉(鳳甲美術館館長)
1985年生まれ、2012年国立台北芸術大学卒業。鳳甲美術館館長。
(c) Hipolito Da Silva Baptista
KYOKO EBATA / REKREATIF Exhibition
Fireworks or Bombing?
monade contemporary|単子現代
August 3 (Sat) – 25 (Sun), 2024|Thu, Fri, Sat, Sun 14:00-19:00
Opening reception: August 3 (Sat), 19:00-21:00
Talk Event: August 4 (Sun), 14:00 – 15:00 Guest: Zoe Yeh (Director of Hong-gah Museum) ※Online
〈Statement〉
While the price of a rice ball has risen from 100 to 125 yen and we are busy surviving our daily lives, wars have been going on somewhere in the world since the beginning of history. Are wars started to protect our loved ones?
Media wars that fuel insecurity. In the midst of the confusion between the real and the virtual, I had to do something, even if it is a tiny action. So one day I have decided to go to Taiwan where there is a lot of concern about the Chinese unification of Taiwan.
To be able to wash the Japanese flag in a laundrette and talk about the past and future wars, which are difficult to talk about, even a little, with strangers passing by is “normal”, which may be a very peaceful situation. I would like to cherish this state.
― Kyoko Ebata
〈Exhibition Information〉
monade contemporary | 単子現代 is pleased to present “Fireworks or Bombing?” a group exhibition by KYOKO EBATA and REKREATIF.
Kyoko Ebata has explored the loneliness and violence surrounding people’s lives and deaths through exhibitions of her photographs taken inside the homes of elderly people in various countries around the world, as well as photography workshops for young people in East Timor. More recently, she has been engaged in the process of opening her home to the public as a space for living with others and collaborating in the production of artworks, while searching for a new mode of life and death or community for survival and living in relation to the nation, region, individual, and nature.
The exhibition includes a video work (2024) of Ebata’s performance in Taiwan, where she repeatedly selected, dried, ironed, and folded the Japanese flag at a laundromat in the city, while interviewing people from various walks of life; photographs of rival street gangs or friends performing martial arts matches realized and shot in East Timor by the young photographer group REKREATIF (2021); and street photographs of lovers taken in various locations by Ebata (2024).
The feelings of helplessness in speaking something while carrying the history of aggression, the violence that confronts people who hate or admire each other, and the sensation of fear that wavers between two people seeking to love each other. When fireworks launched into the air become bombs and fall on people, and when bombs dropped into the air become fireworks that arouse people’s exultation, one might see the tipping point of love into violence.
Confronted with great power, or a regime of force, how can nations or people face and seek each other beyond their circumstances? Please join us in a drama of irony where conflict and reconciliation, encounter and collision, longing and hesitation are woven over nations and people.
〈Artist〉
Kyoko Ebata http://kyokoebata.com/
Born in Tokyo. Studied in Geneva, Oxford and London for high schools and university. BA Art and Art History, Goldsmiths’ College, University of London.
Talk Event Guest: Zoe Yeh (Director of Hong-gah Museum)
Born in 1985. Graduated from National Taipei University of Arts in 2012. Director of Hong-gah Museum.
コメント