桑原ゆう 個展 音の声、声の音 | Sounded Voice, Voiced Sound
monade contemporary|単子現代
2024年10月26日(土)~4日(月)|木・金・土・日 14~19時 *4日(月)はオープン
〈ステートメント〉
作曲家の仕事とはなにか。それは楽譜をつくることだといってよい。楽譜をつくりながら、小さな選択を積み重ね、音を決めていく。私にいわせれば、楽譜に書いてはじめて音が決まる。もしくは、楽譜に書くから音が決まるのだ。頭に音が浮かぶから書くのではなく、書こうとするから音が顕れる。手と頭とは確かにつながっていて、どちらからともなく、相互に信号を送っている。いや、どちらかというと手先からの信号のほうが速いような気さえする。筆記具を持ち、クリックパッドを操作する指はそのまま、脳髄に突っ込み、ほじくりまさぐる指となって、音をさがす。触覚で音や音楽をとらえるのである。
楽譜は作曲家が音楽を考えるための道具であり、その音楽を書き留め、奏者に伝える手段であるが、ただ音符をならべて楽譜になると思ったら大間違いだ。思いえがく音楽を、できるだけそのままに現実の音として立ちあげるために、何を書くか、反対に、何を書かないのか、どう書けば奏者に伝わるか——奏者へ手紙を書くように楽譜を書くのだ。あらゆる演奏の場に出向き、奏者とコミュニケーションをとり、協働するなかで、そういう楽譜の書き方を模索してきた。楽譜にも実は「顔」があり、よい面構えの楽譜は、微妙なニュアンスや質感など、書かれている以上の情報を、作曲者の代わりに語ってくれる。
本展示は、このような作曲家としての営みを垣間見ていただくためのものである。
―桑原ゆう
〈展覧会情報〉
monade contemporary | 単子現代では、桑原ゆうによる個展「音の声、声の音 | Sounded Voice, Voiced Sound」を開催します。
桑原はこれまで、音楽と言葉、音と声、記譜と演奏といった作曲における音、曲、書くことのかかわりについて思索を深めながら、音楽や歌が生まれる時間や空間を紡ぎ出してきました。作曲家にとって、楽譜はイメージとしてある音楽を現実の音にするために演奏家へと宛てられた手紙のようなものだといいます。
本展では、桑原にとって初めてとなる作品集CDが現代音楽レーベルKairos(ウィーン)よりリリースされたことを記念し、桑原独自の記譜法および記譜のイメージを視覚芸術の観点からとらえ、音と声のかかわりを不可視なものの描画、あるいはドローイングとして紹介します。仏教声楽である声明のための作品を中心とした楽譜を展示するとともに、長年にわたり活動してきたクリエイショングループ 淡座のメンバーによる生演奏パフォーマンスを行い、音や音楽が記譜や演奏という行為のなかで立ち上がるプロセスを共有することを試みます。
手紙のようなものとして描かれた楽譜が譜面として立ち現れるとき、音楽や歌となる音や声はどのように記され、現れることになるのでしょうか。見えるものと見えないもの、聴こえるものと聴こえないものとのあわいから起こる、大いなる音楽の出来事にご参加ください。
*本展は、2024年12月1日に東京で開催される「桑原ゆう 言祝会」との併催企画となります。
作曲/桑原ゆう
演奏/三瀬俊吾(ヴァイオリン)、竹本聖子(チェロ)、本條秀慈郎(三味線)
展示デザイン/細野一三
■展示
10.26(土)10.27(日)10.31(木)11.4(月):14:00~19:00
11.1(金)11.2(土)11.3(日):14:00~21:00
■パフォーマンス・トーク(全7回・各1時間程度、開場20分前~)
11.1(金)と11.2(土)は演奏+トーク、11.3(日)は試聴会+トークです。
11.1(金) 17:00 唄と陀羅尼 ヴァイオリン独奏 /逢魔が時のうた チェロ独奏
11.1(金) 20:00 唄と陀羅尼 ヴァイオリン独奏 /やがて、逢魔が時になろうとする 三味線独奏
11.2(土) 14:00 ソナタ・ヴォカリーズ/逢魔が時のうた いずれもチェロ独奏
11.2(土) 17:00 ソナタ・ヴォカリーズ/逢魔が時のうた いずれもチェロ独奏
11.2(土) 20:00 ソナタ・ヴォカリーズ/逢魔が時のうた いずれもチェロ独奏
11.3(日) 15:00 試聴会
11.3(日) 18:00 試聴会
*試聴会は、作品集収録作品や楽譜展示中の声明作品の音源に参加者全員で耳を傾け、その時間と空間を共有するものです。さらに桑原ゆうが作品について語り、その音楽世界の理解を深めます。
※10.28(月)~10.30(水):休廊日
※展示は入場無料、パフォーマンス・トークは各回2,000円
パフォーマンス・トーク ご予約フォーム:
https://forms.gle/YQBUkxd5ERLvdVDEA
問い合わせ先:一般社団法人淡座 info@awaiza.com
〈アーティスト〉
桑原 ゆう(くわばら・ゆう)
日本の音と言葉を源流から探り、文化の古今と東西をつなぐことを軸に創作を展開する作曲家。第31回芥川也寸志サントリー作曲賞(旧名:芥川作曲賞)受賞。英国音楽レビューサイトBachtrack「2023年注目の女性作曲家8人」に選出。2024年、ウィーンの名門レーベルKairosより初の作品集アルバムをリリース。国立劇場、静岡音楽館AOI、神奈川県立音楽堂、横浜みなとみらいホール、箕面市立メイプルホール、ルツェルン音楽祭、ワルシャワの秋、アハト・ブリュッケン(ケルン)、ZeitRäume(バーゼル)、Transit 20·21(ルーヴェン)、I&I Foundation(チューリヒ)等、国内外で多くの委嘱を受け、世界各地の音楽祭や企画で作品が取り上げられている。東京藝術大学および同大学大学院修了。楽譜はEdition Gravis、Edition Wunn(共にドイツ)より出版。「淡座」メンバー。国立音楽大学、洗足学園音楽大学非常勤講師。
https://3shimai.com/yu/
※本企画は、サントリー芸術財団佐治敬三賞推薦コンサートです。
Art Collaboration Kyoto ACK NIGHT OUT
KYOTO EXPERIMENT 2024 フリンジ「More Experiments」
Kyoto Experiment: Kyoto International Performing Arts Festival 2024 Fringe: More Experiments
Yu Kuwabara Solo Exhibition “Sounded Voice, Voiced Sound”
〈Statement〉
If you were to ask me what a composer’s work entails, I would say that it involves creating a musical score. While composing a score, the composer makes a series of detailed choices to determine the sound. Speaking from my own experience, a sound is defined only when it is written in a score. In other words, the sound comes to life because it is written in the score. It’s not that a sound pops into my mind, and then I write it down; instead, it’s because I attempt to write that the sound emerges. The hand and the head are connected, sending signals to each other from either side. Furthermore, the signals from the hand seem to travel faster than those from the head. The fingers that hold the pen and manipulate the click pad directly access the brain’s medulla, prying open and seeking out sounds. I perceive sound and music through my sense of touch.
A score is a tool for a composer to contemplate music, document it, and communicate it to performers. However, it is a misconception to believe that simply putting notes together is enough to create a score. In order to make the music as lifelike as possible, a composer writes a score as if writing a letter to a player, considering what to write, what not to write, and how to convey the music to the performer. I have been searching for a way of writing scores by attending various occasions of performances, communicating with performers, and collaborating with them. A score actually has a “face,” and a score with a strong face can convey more information than what is written, such as subtle nuances, musical gestures, and textures, on the composer’s behalf.
This exhibition offers a unique opportunity to gain insight into the essential work of a composer.
― Yu Kuwabara
〈Information〉
monade contemporary | 単子現代 is pleased to present “Sounded Voice, Voiced Sound,” a solo exhibition by Yu Kuwabara.
Kuwabara has been creating the time and space in which music and songs are born, while deepening its contemplation on the relationship between sound, song, and writing in composition, such as music and words, sound and voice, notation and performance. For the composer, a score is a letter to the performer to make the music sound realized in the imagination.
This exhibition, commemorating the release of Kuwabara’s first CD of works on the contemporary music label Kairos (Vienna), introduces Kuwabara’s distinctive notation and images of notation from the perspective of visual art, and the relationship between sound and voice as drawings or drawings of the invisible. Along with an exhibition of music scores, featuring works for the Buddhist vocal works of shomyo, and a live performance by members of the long-standing creation group Awai-Za, the exhibition offers an opportunity to share the process by which sound and music emerge in the act of notation and performance.
How are the sounds and voices that become music and songs inscribed and realized when a musical score, drawn as a kind of letter, emerges as a musical score? Please join us for a great musical event that occurs at the intersection of the visible and the invisible, the audible and the inaudible.
*This exhibition is an annex event with the “Yu Kuwabara: Kotohogi-e” in Tokyo on December 1.
Composer/Yu Kuwabara
Performance/ Shungo Mise (violin), Seiko Takemoto (cello), Hidejiro Honjoh (shamisen)
Exhibition Design / Kazumi Hosono
10.26 (Sat) 10.27 (Sun) 10.31 (Thu) 11.4 (Mon): 14:00-19:00
11.1 (Fri), 11.2 (Sat), 11.3 (Sun): 14:00-21:00
*10.28 (Mon) – 10.30 (Wed): Closed, Performance talk: approx. 1 hour, Open 20 minutes prior to the event.
■Performance Talks (7 sessions, about 1 hour each)
11.1 (Fri) 17:00 Bai and Dharani (violin solo), Ōmagatoki no Uta (Hearing the Dusk Abyss) (cello solo) + talk
11.1 (Fri) 20:00 Bai and Dharani (violin solo), Falling Dusk (shamisen solo) + talk
11.2 (Sat) 14:00 Sonata-Vocalise, Ōmagatoki no Uta (Hearing the Dusk Abyss) (both for cello solo) + talk
11.2 (Sat) 17:00 Sonata-Vocalise, Ōmagatoki no Uta (Hearing the Dusk Abyss) (both for cello solo) + talk
11.2 (Sat) 20:00 Sonata-Vocalise, Ōmagatoki no Uta (Hearing the Dusk Abyss) (both for cello solo) + talk
11.3 (Sun) 15:00 Listening Session + talk
11.3 (Sun) 18:00 Listening Session + talk
*The listening session invites all participants to immerse themselves in the audio recordings of the works included in the collection and the Shomyo (Japanese Buddhist chant) pieces from the scores on display. Together, they will share the experience of listening in the same time and space. Furthermore, Yū Kuwabara will discuss her compositions, offering deeper insight into her musical world.
Admission to the exhibition is free, and each Performance Talk is 2,000 JPY.
Reservation form for Performance Talk:
https://forms.gle/YQBUkxd5ERLvdVDEA
Contact: General Incorporated Association Awai-Za info@awaiza.com
〈Artist〉
Yu KUWABARA
Japanese composer Yu Kuwabara (b.1984) examines her sense of being and traces the origins of Japanese sound and language that define her as a being, tirelessly crafting a complex tapestry of the old and new, the East and West in cultures.
A winner of the 31st Yasushi Akutagawa Suntory Award for Music Composition, Kuwabara’s past commissions include the Lucerne Festival, Acht Brücken, Warsaw Autumn, I&I Foundation, ZeitRäume Basel, Transit Festival 20-21, National Theatre of Japan, Suntory Foundation of Arts, and NHK-FM. Her works have been performed by Ensemble Modern, Trio Accanto and others at numerous international festivals and concerts such as Darmstädter Ferienkurse, Ultraschall Berlin, CRESC… Biennale, Bregenzer Fest Spiele, Tectonics Glasgow, Festival Musica, and Mostra Sonora Sueca. Her scores are published by Edition Gravis and Edition Wunn. In 2024, she released her first portrait album, YU KUWABARA: Sounded Voice, Voiced Sound, on the prestigious Viennese label KAIROS.
She is a member of Awai-Za, a chamber collective mixed with new music and Japanese Edo culture. She is a lecturer at Kunitachi College of Music and Senzoku Gakuen College of Music.
https://3shimai.com/yu/
*This concert is supported by the Suntory Art Foundation’s Saji Keizo Prize.
Art Collaboration Kyoto ACK NIGHT OUT
KYOTO EXPERIMENT 2024 フリンジ「More Experiments」
Kyoto Experiment: Kyoto International Performing Arts Festival 2024 Fringe: More Experiments
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